Artiesten die MUZIEKRECHTEN-CATALOGI verkopen – belangrijkste ontwikkelingen in 2022

Syb Terpstra
03 feb 2023

In 2021 schreef ik dit artikel over de vraag waarom zoveel artiesten hun muziekrechten-catalogi verkopen en legde ik uit wat voor rechten die artiesten dan zoal verkopen. In 2022 was de markt voor muziekrechten-catalogi onverminderd (over)verhit.

Onder meer Justin Timberlake, Phill Collins en Sting cashten in 2022 een groot bedrag ineens in ruil voor (een deel of het geheel) van hun auteurs- en/of naburige rechten. Daarnaast betraden verschillende nieuwe spelers de markt en werden er opnieuw miljarden opgehaald om te investeren in de aankoop van muziekrechten-catalogi.

Daarnaast was eén van de meest opvallende kwesties in 2022 een deal die (vooralsnog) niet doorging, namelijk ten aanzien van de catalogus van Pink Floyd.

Ik zette de, in mijn ogen, opvallendste deals en ontwikkelingen ten aanzien van de verkoop van muziekrechten-catalogi in 2022 op een rijtje.

Opvallendste deals

De meest opvallende muziekrechten-transacties uit 2022 zijn wat mij betreft de volgende:

  • Phill Collins en zijn mede-bandleden van Genesis: deze verkoop aan Concord bracht naar verluidt meer dan USD 300 miljoen op en betrof de aandelen van de heren in auteurs- en naburige rechten op Genesis-muziek als ook op solowerk;
  • Huey Lewis and The News: Primary Wave heeft naar verluidt USD 20 miljoen betaald voor de rechten in de muziekcatalogus van de band sinds oprichting tot en met 1994;
  • Avicii: de familie van de in 2018 overleden Avicii heeft 75% van zijn publishing- en masterrechten verkocht aan Pophouse (opgericht door ABBA ster Björn Ulvaeus);
  • Chuck D (Public Enemy): Reach Music kocht het writer’s share van de Amerikaanse rapper in meer dan 300 songs;
  • Alice in Chains: Round Music Hill spendeerde naar verluidt USD 50 miljoen aan de auteurs- en naburige rechten van vier Alice in Chains bandleden, terwijl de erfgenamen van de originele zanger en bassist van de band hun muziekrechten verkochten aan Primary Wave;
  • Simple Minds (Jim Kerr en Charlie Burchill): BMG kocht onder meer de publishingrechten en naburige rechten van de Schotten;
  • Swedish House Maffia (en Axwell^Ingrosso): Pophouse incasseerde de auteursrechten en masterrechten van de populaire Zweedse producers;
  • Neil Diamond: Universal Music Group kocht de catalogus van Neil Diamond;
  • Sting: de populaire Britse zanger verkocht de auteursrechten in zijn solowerk alsook ten aanzien van zijn muziek voor The Police aan Universal Music Publishing Group voor een geschatte USD 300+ miljoen;
  • David Bowie: de erfgenamen van David Bowie hebben naar verluidt USD >250 miljoen verdiend met de verkoop van de publishingrechten van de zanger aan Warner Chappell Music;
  • Luis Fonsi: de Despacito zanger verkocht zijn publishing catalogus met een geschatte waarde van USD 100 miljoen aan HarbourView Equity Partners.

Opvallende transactie die (nog) niet doorging

Eén van de opvallendste (voorgenomen) verkopen in 2022 was misschien wel een verkoop die uiteindelijk (voorlopig) niet doorging: die van de muziekrechten van Pink Floyd. Naar verluidt stonden de rechten van Pink Floyd’s catalogus (inclusief de rechten op recorded music, maar exclusief publishing) in de etalage voor een bedrag van rond de USD 500 miljoen. Veel grote spelers op de markt van investeringen in muziekrechten-catalogi zouden geïnteresseerd zijn in de catalogus van Pink Floyd en zich mengen in het biedingsproces, waaronder Sony, Warner, BMG, Hipgnosis, Concord, Primary Wave en Blackstone. Maar onenigheid tussen bandleden David Gilmour en Roger Waters zou (voorlopig) een streep door het biedingsproces hebben gezet, hoewel het biedingsproces op dat moment al vijf maanden bezig was. Het gerucht gaat dat verschillende bieders hopen dat er alsnog een transactie in het verschiet ligt, maar inmiddels is het alweer vier maanden stil rond deze potentiële megadeal.

Hipgnosis

In een artikel over de verkoop van muziekrechten-catalogi aan investeerders kan Hipgnosis niet onbesproken blijven. Hipgnosis is vermoedelijk het bekendste muziekrechten-investeringsfonds.

Hipgnosis bestaat uit Hipgnosis Song Management (HSM), dat fungeert als “investeringsadviseur” en twee investeringsfondsen, namelijk Hipgnosis Songs Fund (HSF) en Hipgnosis Songs Capital (HSC). HSF is genoteerd aan de London Stock Exchange sinds 2018. HSC is daarentegen een privaat investeringsfonds dat in 2021 is opgericht samen met private equity investeerder Blackstone. HSM heeft als taak om voor zowel HSF als HSC te zoeken naar investeringsobjecten, lees: interessante muziekrechten-catalogi. Blackstone is bovendien aandeelhouder in HSM.

HSF heeft in 2022 geen enkele catalogus aangekocht. Dat lijkt vreemd, maar de simpele verklaring is: het geld was op. HSF heeft sinds haar oprichting al USD 2,2 miljard gespendeerd. Dat is geld dat afkomstig is uit onder meer het aanbieden van aandelen en uit bankleningen. Wel steeg de waarde van HSF halverwege 2022 tot USD 2,67 miljard, aldus HSF’s interim report over het halfjaar tot 30 september 2022.

HSC heeft in 2022 niet stilgezeten. In 2021 is het fonds gestart met USD 1 miljard aan startkapitaal. In 2022 is daarvan in elk geval naar verluidt USD 100 miljoen besteed aan de auteursrechten van Justin Timberlake. Verder investeerde HSC in 2022 onder meer in muziekrechten van Leonard Cohen en countryster Kenny Chesney.

Via haar vehikel Hipgnosis Songs Assets heeft Hipgnosis in 2022 bovendien obligaties uitgegeven ter waarde van USD 222 miljoen. Deze obligaties worden gedekt door de royalty’s afkomstig van een catalogus van meer dan 950 liedjes, waaronder nummers van Justin Timberlake, Nelly Furtado en Leonard Cohen. Daarmee volgde Hipgnosis het voorbeeld van onder meer Northleaf Capital Partners en KKR die respectievelijk in december 2021 en februari 2022 muziekrechten-obligaties uitgaven ter waarde van USD 304 miljoen (NCP) en USD 1,1 miljard (KKR).

Andere noemenswaardige ontwikkelingen

Enkele andere noemenswaardige ontwikkelingen in de industrie van investeringen in muziekrechten-catalogi zijn de volgende:

  • De Zweedse zangeres Zara Larsonn zwom tegen de stroom in door niet haar rechten te verkopen, maar door juist de rechten op haar recorded music (terug) te kopen van haar label TEN Music Group;
  • Primary Wave ging een deal aan met Brookfield Asset Management ter waarde van USD 2 miljard, waarvan USD 1,7 miljard is bedoeld om in muziekrechten-catalogi te investeren;
  • Private equity investeerder Fransisco Partners kocht een meerderheidsaandeel in Kobalt Music Group (naar verluidt 90% voor USD 750 miljoen);
  • Vermogensbeheerder Pimco, dat USD 2.200 miljard onder haar beheer heeft, ging een samenwerking aan met BMG om in de wereld van de muziekrechten te stappen;
  • Nieuwe speler Litmus Music betrad de markt van muziekrechten-investeringen met een zak geld van Carlyle Global Credit ter waarde van USD 500 miljoen;
  • Apollo Global Management betrad de markt van muziekrechten-obligaties, gedekt door royalty’s uit de catalogus van Concord, door obligaties uit te geven ter waarde van USD 1,65 miljard;
  • Domain Capital Advisors zette een nieuw fonds op om te investeren in film-, televisie- en muziekrechten ter waarde van USD 700 miljoen;
  • Inmiddels is er ook interesse van muziekinvesteringsfondsen in de Aziatische markt: het Zuid-Koreaanse Beyond Music was voornemens vóór het einde van 2022 USD 800 miljoen te hebben geïnvesteerd in muziekrechten-catalogi. Daarnaast betrad het Singaporese Blackx Music Fund de Aziatische markt met een startkapitaal van USD 100 miljoen;
  • Concord werd bijna verkocht voor meer dan USD 5 miljard, maar grootaandeelhouder de State of Michigan Retirement System wilde minimaal USD 6 miljard (wat een multiple van 30x de winst zou betekenen);
  • Mega-investeerder Blackrock ging een samenwerking aan met Warner Music Group en Influence Media Partners door een investeringsfonds op te richten met USD 750 miljoen aan startkapitaal.

Slotopmerkingen

De markt voor investeringen in muziekrechten-catalogi is dus (nog steeds) niet verzadigd. Nieuwe spelers blijven komen en voor sommige catalogi worden nog altijd grote sommen geld betaald. Of al deze investeringen daadwerkelijk renderen, moet natuurlijk nog blijken. De Financial Times maakte in oktober 2022 deze aardige podcast met o.a. enkele kritische kanttekeningen bij de financiële vooruitzichten van Hipgnosis.

2023 is inmiddels alweer een maand onderweg en de eerste grote transacties hebben alweer plaatsgevonden. Zo verkocht Dr. Dre een deel van zijn rechten aan Shamrock en Universal voor USD 200+ miljoen, Warner kocht een deel van de recorded music catalogus van YES, Justin Bieber verkocht zijn rechten aan Hipgnosis Songs Capital voor USD 200 miljoen, en John Fogerty kocht juist een meerderheidsaandeel in de publishing catalogus van Creedence Clearwater Revival van Concord (terug).

Ondanks veranderende marktomstandigheden, lijkt de markt voor investeringen in muziekrechten-catalogi voorlopig dus nog niet tot stilstand te komen.

Meer weten? Neem contact op met Syb Terpstra

Naar
boven