Ronnie Flex voelt zich bedrogen door platenlabel Top Notch. Wat kunnen artiesten én platenlabels hiervan leren?

Syb Terpstra / 03 mei 2021

Ronnie Flex was recentelijk boos op zijn voormalig platenlabel Top Notch. Zo twitterde hij onder meer:

Dat jullie mij hebben laten gaan is een schande voor nl muziek.. ik hou met heel mijn hart van hip hop en de cultuur, ik heb jullie hits gegeven. Ik heb andere artiesten van jullie hits gegeven. Ik heb jullie alles gegeven wat ik heb… het is een pure schande, dat meen ik echt”.

Wat was er aan de hand?
Ronnie Flex bracht lange tijd zijn muziek exclusief uit bij hét hiphop-label van Nederland: Top Notch. Sinds ruim een jaar is dat niet meer zo, maar dat bleef onder de radar tot de nachtelijke twitter rant van Ronnie Flex vorige week. Eind 2019 besloot Ronnie Flex de exclusieve samenwerking met Top Notch al niet te verlengen, omdat hij zich naar eigen zeggen bedrogen voelde door het label.

Volgens het statement van het management van Ronnie Flex (SPEC) tekende de artiest op zijn 19e een platencontract met Top Notch zonder dat hij veel kennis van zaken had en zonder advies van een zakelijk vertegenwoordiger. Na een aantal jaren zou Ronnie Flex pas hebben begrepen wat de financiële consequenties waren van dat contract. Uit de twitterberichten valt op te maken dat Ronnie Flex vindt dat hij te weinig verdiende aan zijn platendeal.

Artiesten voelen zich vaker bedrogen door hun label
Het verhaal van Ronnie Flex staat niet op zichzelf. Het komt regelmatig voor dat artiesten (al dan niet op jonge leeftijd) een platencontract tekenen, waarvan zij later stellen de inhoud eigenlijk niet goed begrepen te hebben op het moment dat ze tekenden. Heel vaak heeft een artiest zich op dat moment niet laten bijstaan door bijvoorbeeld een muziekadvocaat; daar denken veel artiesten niet aan. Zeker niet in het begin van hun carrière.

Ik zie het in mijn praktijk regelmatig voorbijkomen: zowel artiesten (die zich net als Ronnie Flex bedrogen voelen) als platenlabels vragen mij te helpen in dit soort conflictsituaties. Vaak worden zulke kwesties onderling geschikt, maar niet altijd.

Het bekendste voorbeeld van de laatste jaren (dat wél tot een zaak leidde) is waarschijnlijk de zaak tussen Martin Garrix en zijn voormalig label en management Spinnin Records en MAS. Martin Garrix vond dat hij – net als Ronnie Flex eigenlijk – misleid was toen hij een platencontract (en managementcontract) tekende. De rechtbank Lelystad was het met hem eens, maar in hoger beroep kregen Spinnin en MAS gelijk: Martin Garrix was niet bedrogen.*

Wat is nu de moraal van dit verhaal?
De Ronnie Flex-kwestie toont maar weer eens aan hoe belangrijk het is dat je je als artiest altijd goed laat adviseren voordat je een contract tekent. Of het nu gaat om een platencontract, een publishing-overeenkomst, een managementdeal, een boekingscontract, een endorsement-deal, etc.; advies van een goeie muziekadvocaat is onmisbaar.

Voor platenlabels geldt: zorg dat de artiest echt begrijpt waarvoor hij tekent. Leg alles goed uit én leg die uitleg ook schriftelijk vast voordat iemand tekent. Wil je het als platenlabel écht goed doen, stel de artiest dan een budget beschikbaar waarvoor hij/zij een onafhankelijke muziekadvocaat kan inschakelen en sta erop dat de artiest dat ook echt doet. Daarmee voorkom je situaties zoals bij Ronnie Flex en Martin Garrix.

Het voordeel van een goed geadviseerde artiest is voor zowel artiesten als platenlabels helder: volledige duidelijkheid vooraf voorkomt een hoop gedoe achteraf. De kosten die je besteedt aan een muziekadvocaat, betalen zich ruimschoots terug als je daarmee een later conflict kunt voorkomen. Niet alleen omdat een advocaat in een conflictsituatie in het algemeen duurder zal zijn (simpelweg omdat er dan veel meer tijd in gestoken moet worden), maar ook omdat de kans op het beëindigen van een vruchtbare (al dan niet exclusieve) samenwerking veel kleiner is. En aan een langlopende goeie samenwerking tussen artiest en label, waarin beiden blij zijn met elkaar, verdien je allebei.

* Samen met Hans Bousie en een andere advocaat stond ik Spinnin Records en MAS bij in het hoger beroep tegen Martin Garrix. Er loopt momenteel een cassatieprocedure bij de Hoge Raad.

Syb Terpstra

Gerelateerde artikelen

Mededingingsrecht en M&A: navigeren door een mijnenveld

Bas Braeken & Jade Versteeg & Timo Hieselaar / 11 mei 2021

Het (Europees) concentratietoezicht is in volle ontwikkeling. De Europese Commissie (“Commissie”) treedt de laatste jaren hard op tegen overtredingen van de Concentratieverordening (“CoVo”). Indien concentraties aan bepaalde omzetdrempels voldoen, hebben de betrokken ondernemingen een meldplicht…

Kwartaalbericht Kartelschade #3 2020

Hans Bousie & Louis Berger & Sophie van Everdingen & Nathan van der Raaij & Tessel Bossen / 01 apr 2021

Hierbij presenteren wij u het derde kwartaalbericht van 2020 over ontwikkelingen op het gebied van cartel damage litigation van bureau Brandeis. U kunt het kwartaalbericht hier inzien. Ontvangt u de volgende editie van ons kwartaalbericht graag…