Despacito

Hans Bousie / 19 jul 2017

Luis Fonsi weet niet wat hem overkomt. Zijn zomerhit Despacito heeft het streaming record gebroken met maar liefst 4.6 miljard streams binnen 6 maanden na verschijnen. Het vorige record stond op naam van Justin Bieber met 4,38 miljard streams van het nummer “Sorry”. Zou Bieber nu boos zijn? Nee hoor, de remix is immers “featuring Justin Bieber”, dus hij kan blijven geloven dat hij de grootste artiest aller tijden is.

4.6 miljard streams? Dus Fonsi is rijk? Ja en nee. Fonsi, oftewel Luis Alfonso Rodriguez López-Cepero (soms begrijp je dat artiesten een artiestennaam kiezen) is natuurlijk allereerst een lucky guy dat zijn nummer zo vaak gedraaid wordt. En daar zal de remix met Justin Bieber zeker aan hebben bij gedragen. Maar wat levert dat nou eigenlijk op zo’n 4.6 miljard streams?

Als we het vergelijken met downloads en we gaan gemakshalve uit van wat ooit de norm was, namelijk 1 euro per download, dan had het nummer grofweg 4.6 miljard euro opgeleverd als iedereen het had gedownload. Als we het vergelijken met illegaal luisteren, dan had het nummer grofweg nul euro opgeleverd.

Laten we eens uitgaan van de tarieven van Spotify, en gemakshalve maar even aannemen dat het hier om legale streams gaat. Spotify betaalt tenminste 0,0055 per stream, dan heeft het nummer aan inkomsten uit streams grofweg 25 miljoen opgeleverd. Nog altijd een stuk minder dan hetzij een fysieke drager, hetzij een digitale download had opgebracht. Maar bijvoorbeeld (op het illegale aanbod na) weer veel meer dan luisteren via de radio opbrengt. Wij (bureau Brandeis) hebben zelf ooit eens uitgerekend dat opbrengsten uit radio zo ongeveer 1/12 bedragen van opbrengsten via streaming. Dus dat zou in dit geval 2,1 miljoen zijn.

En toch vergelijk je dan appels met peren. Immers de principes van streaming zijn dat je elke keer weer betaalt voor elke keer dat je luistert (pay per listen) en bij downloads betaal je eenmalig en kun je het nummer vervolgens onbeperkt, keer op keer, weer beluisteren.

En wat komt er dan van dat bedrag bij de artiest terecht? Spotify betaalt niet aan artiesten maar aan labels en de labels op hun beurt dragen grofweg 11% van wat zij ontvangen aan de artiest door. Dus bedraagt het vakantiegeld voor Fonsi voor 2017 dan 2.750.000? Nee, was het maar zo’n feest voor Luis Alfonso. Nadat hij het geld ontvangen heeft van Universal Music Latin Entertainment (die haar bedrag weer moet delen met Republic Records en Def Jam), moet Luis op zijn beurt delen met Daddy Yankee en met Justin Bieber, ik hoop dat er een miljoen voor hem overblijft. Toch snel verdiend voor iemand die beroemd wordt met een liedje waarin hij kalm aan doen (despacito) propageert.

Hans Bousie

Gerelateerde artikelen

Over APPAs, MFNs en een eigenzinnige Duitse mededingingsautoriteit

Timo Hieselaar & Bas Braeken & Jade Versteeg / 08 okt 2020

De opkomst van online (boeking)platforms in digitale markten vormt al enige tijd een hersenkraker voor mededingingsautoriteiten. Zo hebben de meeste nationale mededingingsautoriteiten in Europa sinds 2015 kennis gemaakt met een bepaald soort overeenkomsten: across-platforms parity…

Kwartaalbericht Kartelschade #1 2020

Hans Bousie & Louis Berger & Sophie van Everdingen & Nathan van der Raaij & Tessel Bossen / 30 sep 2020

Hierbij presenteren wij u het eerste kwartaalbericht van 2020 over ontwikkelingen op het gebied van cartel damage litigation van bureau Brandeis. U kunt het kwartaalbericht hier inzien. Ontvangt u de volgende editie van ons kwartaalbericht graag per…

Student-stage bij bureau Brandeis: EU Competition & Regulation

Bas Braeken & Jade Versteeg / 24 sep 2020

Het (Europees) mededingingsrecht is een dynamisch rechtsgebied waar met analytisch inzicht en kennis van de markt het juridisch kader op inventieve manier wordt toegepast. Ondernemingen kunnen worden geconfronteerd met handhavend optreden door de mededingingsautoriteiten of…